Polynomit on elämän suola. Tietokoneelle polynomi voidaan kirjoittaa esim. Px = 3*x^2 - 2*x +1
ja Qx = -2*x^3 +x
. Lasketaan ne:
for x in range(3,10):
Px = 3*x^2 - 2*x +1
Qx = -2*x^3 +x
print( f"P({x}) = {Px} \t \t Q({x}) = {Qx}" )
Käsky range(3,10)
tekee listan luvuista 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 9. Silmukka for
käy sen läpi. Tulostus eli print()
-lause on mielenkiintoinen, mutta ei vaikea. Mieti sitä. Sana \t on tabulaattori eli sarkain.
Polynomit ovat kivoja ja hauskan näköisiä. Piirretään polynomi P(x) = -2x^3 - 2x^2 + 2x +2
. Käytetään hieman yksinkertaistettuja asioita, joten meidän tarvitsee antaa Pythonille ainoastaan tieto polynomin kertoimista asteen mukaisessa järjestyksessä (hahaa; näitä harjoiteltiin tunnilla — ei turhaan, siis).
Matikantunnilla joudumme jäämään 1-ulotteisiin kuvioihin, mutta täällä minä, Python, kontrolloin ja saan näyttää kaksiulotteisen funktion eli pinnan. Nyt tulostetaan z
-suuntaan pinta, kun x
ja y
muuttuvat.
import numpy as np
import matplotlib.pyplot as plt
x = np.arange(-5, 5, 0.25)
y = np.arange(-5, 5, 0.25)
X, Y = np.meshgrid(x, y)
#F = 3 + 2*X + 4*X*Y + 5*X*X
F = X*X - Y*Y
fig = plt.figure()
ax = fig.add_subplot(111, projection='3d')
ax.plot_surface(X, Y, F)
plt.show()
1. Laske polynomien Px
ja Qx
summa ja tulosta se.
2. Laske kirjan tehtäviä.
3. Kysy x = input()
-käskyllä missä pisteessä polynomi lasketaan ja kerro vastaus.
4. Piirrä kuvaajia erilaista polynomeista. Yritä etsiä nollakohtia.
täydentyy syksyn 2019 aikana